אלונה פטיט – מאמנת מכון כושר בתל אביב
נעים מאוד
שמי אלונה פטיט ואני מאמנת כושר. מקיימת פגישות אימון כושר אישי או אימון כושר לקבוצות קטנות בסטודיו שלי או בסטודיואים שונים באיזור תל אביב.

עקבו אחרי

חדר כושר בתל אביב:

אימוני שריפת שומן

כשמדברים על כושר, ברור שמדובר במגוון רחב של אימונים ופעילויות. במהלך השנים, ועל רקע אחוזי ההשמנה ההולכים וגוברים באוכלוסיה, הלכה וגברה הפופולאריות של אימונים שהתכלית שלהם אחת היא: שריפת שומנים. על אילו סוגים של אימונים מדובר? מהן התמורות שלהם? מה חשוב לעשות לפני ובמהלך האימונים?

על אימוני שריפת שומן

מבחינה ביולוגית, הליך שריפת השומנים, המכונה "ליפוליזה", מבוטא בפירוק מולקולות המאוחסנות בתאי השומן או השריר על ידי גוף האדם. הגם ששריפת שומן מתבצעת בכל רגע נתון, 24 שעות ביממה, פעילות גופנית ממקסמת את התהליך, ולו מכיוון שהגוף מבצע שריפה של אנרגיה גם מפחמימות. ועדיין, ככל שהפעילות הגופנית אינטנסיבית יותר, כך ההשפעה שלה תהיה יותר על השומן, ופחות על הפחמימות.
חשוב לתת את הדעת, בהמשך לכך, על האימונים שאכן יביאו לשריפת השומן הגוף בצורה היעילה ביותר. החדשות הטובות הן שלא מעט אימונים עונים על ההגדרה הזו, ובכלל זה הליכה בקצב נינוח, ריצה, אירובי, ספינינג ועוד. גם פעילויות דוגמת משחקי כדור עשויות לשרוף שומן, אך ביעילות נמוכה פי כמה, וזאת עקב ההפוגות הרבות שנעשות במהלכן (טניס או כדורסל מהוות דוגמאות מובהקות לכך).

למי מתאימים אימונים לשריפת שומנים?

התכלית העיקרית של אימונים לשריפת שומן, כפי שראינו מעלה, ברורה. נקודת המוצא, בהמשך לכך, היא שהחלק הארי של אימוני כושר, כמכלול, ייעשו על מנת למקסם את שריפת השומן. נכון, יש אינספור השלכות חיוביות לפעילות זו – לרבות שיפור מאזני הגוף או מניעת מחלות כרוניות – אך מומחים בארץ ובעולם טוענים כי הגורם העיקרי המדרבן אנשים להתחיל בפעילות גופנית הוא שריפת השומן.
הדברים אמורים לא רק לגבי אלה הסובלים ממשקל עודף, אלא גם עבור אנשים שרוצים לזכות במראה מחוטב ואטרקטיבי פי כמה. בעידן בו המראה האתסטי משפיע על התדמית שלנו מעל הכול, ניתן להבין אותם.

כך עושים זאת נכון

אימונים לשריפת שומן, כמו כל סוג אחר של פעילות גופנית מאומצת, צריכים להיות מתוכננים לעילא ולעילא. החשש הגדול הוא שפעילות גופנית אינטנסיבית מדי עבור היכולות או המצב הבריאותי של האדם המבצע אותה עלולה להביא ללא פחות נזק מאשר תועלת. עקב כך, ברור מדוע עוד לפני שמתחילים לבצע את הפעילות הזו, נדרש לבצע בדיקות רפואיות שונות, ובכלל זה בדיקות משקל, בדיקות לאחוזי השומן והשריר וכן הלאה. המעקב צריך להתבצע גם במהלך האימונים, באמצעות מדידות שונות של הגוף.
המלצה ברורה היא שלא לבצע אימונים לשריפת שומן ללא התאמה של תוכנית אימונים אישית, כפי שיציעו בוודאי מאמני הכושר: התוכנית צריכה להתחשב במאפיינים הגופניים או הרפואיים, אך גם ביעדים שמעמיד האדם המעוניין בפעילות. מכיוון שיש זיקה של ממש בין פעילות גופנית לבין תזונה נכונה, ניתן ואף מומלץ להכניס לתמונה גם תזונאית, שתרכיב תפריט לכל אורך תקופת האימונים.